Afgelopen januari hebben we als organisatie voor het eerst bij elkaar gezeten om de Circuitdag 2012 op poten te gaan zetten. Dit jaar willen we proberen alles nog beter te laten verlopen. Het draaiboek wordt opnieuw vorm gegeven, een aantal processen wordt beter gestroomlijnd. Het begint bijna op een echt bedrijf te lijken. Het is toch wel fantastisch dat we elk jaar weer met 100% vrijwilligers de Circuitdag neerzetten. Naast werk, gezin, sport vindt iedereen tijd om maandelijks te vergaderen en de lijst met actiepunten af te werken. Een enkeling komt zelfs speciaal terug van de vakantie om de dag in goede banen te leiden.
Op dinsdag 17 juli om 6.00 uur komt het eerste transport al op gang. Vanuit alle hoeken van Nederland en zelfs België en Duitsland komen trailers, busjes en auto’s naar het Circuit met spullen voor de opbouw van de Circuitdag. Om 17.00 zijn alle vrijwilliger op het Circuit en beginnen we met soep en broodjes. Na de gezamenlijke aftrap beginnen we om 19.00 uur met opbouwen. De vele helpende handen zorgen ervoor dat ’s avonds om 22.00 uur alle trailers, tenten, hekken etc. op hun plaats staan.
Woensdag 18 juli is het weer vroeg dag. Met kleine oogjes en na een kleine stroomstoring bij de koffie,  kan iedereen van start. De welkomsttent wordt ingericht, de broodjes worden gesmeerd, aardbeien in chocolade ondergedompeld, geluidswagen wordt ingericht, defensie en politie komen met veel lawaai het circuit op rijden, de vrijwilligers worden voor de laatste keer geïnstrueerd en langzamerhand begint de dag op gang te komen. De eerste coureurs meldden zich aan bij de parkeerwachters, de eerste gasten komen binnen en de spanning begint bij iedereen op te lopen.
Om 10.00 worden alle gezinnen welkom geheten door onze dagspeaker Diederick de Vries. Deze 8ste Circuitdag wordt geopend door Kanjer Ruben Jurg, die onlangs zijn rijbewijs heeft gehaald en vroeg of hij heel misschien zelf een rondje zou mogen rijden op het Circuit. Natuurlijk kan dat, want juist voor kanjers als Ruben organiseren we de Circuitdag. Op de gezichten van de kinderen is af te lezen dat de spanning stijgt… wanneer mogen ze nou gaan meerijden in al de prachtige, snelle auto’s!!  De auto’s met coureurs staan klaar om de eerste gezinsleden in te laten stappen. De race kan beginnen!

             

Na een kleine aanpassing in de pitstraat, verloopt het in- en uitstappen vlot en daardoor krijgen vele gezinsleden de kans om mee te rijden in alle bijzondere auto’s. Op de Paddock is er ook een hoop vertier. Onder politiebegeleiding naar de vijver rijden om daar in een politieboot mee te varen, karten bij Dobla Racing/Chrono Karting, de trapauto’s van AlaKart, voertuigen van Defensie. Maar ook kan er een Wheelie worden gemaakt op de S 1000 RR wheelie-machine van BMW! Er staan racesimulatoren, een springkussen, een opblaasbare lasergame-tent, de ANWB is aanwezig, Autodrop deelt uit op de paddock. Ook dit jaar rijdt er weer een groot aantal Donkervoorts mee op het Circuit. Sponsor Nijkamp Autocross is weer aanwezig en verleent voortdurend hand en spandiensten… dankzij Nijkamp hebben we toch nog stoelen in Women-City want die bleken dinsdagavond niet meegekomen te zijn. In Women-City staan ook dit jaar weer de nagelstylistes en visagisten klaar om de dames te verwennen, alles geregeld door E-Efotografie en Oriflame
In de loop van de ochtend komen Tim Coronell en Rob Kamphues de paddock oprijden. Rob heeft een prachtige auto bij zich, een Radical Sportscar waarmee hij het circuit tot het eind van de middag onveilig mee maakt. Tim heeft zijn Dakar-Buggy mee die helaas niet kan rijden vanwege een kapotte achteras maar die wel heel erg fotogeniek is. Zowel Rob als Tim nemen alle tijd voor de gezinnen, gaan met iedereen op de foto en zorgen voor een hoop stralende gezichten. Kijk voor het verslag van SBS shownieuws op http://www.shownieuws.tv/video/rob-kamphues-racet-voor-goed-doel/

Gelukkig hebben we ook dit jaar weer de beschikking over het Militair oefenterrein van Defensie waar Dakar-voertuigen rijden, een Bushmaster en Luchtmobiele Speciale Voertuigen (LSV’s).

              
In de pauze is er voldoende eten voor iedereen zoals broodjes, vers fruit, chocolade-aardbeien. Caterservice het Noorden bakt weer kroketten, frikandellen, loempia’s etc etc. Dit jaar is Viskraam Rosendaal ook weer vertegenwoordigd.
Tijdens de pauze wordt door Dancesplash het nieuwe logo “Against Cancer” onthuld en laten we 600 ballonnen met wenskaartjes de lucht in vliegen.
NIWA overhandigt een cheque van € 1.000 aan de Stichting, waar we erg blij mee zijn. Ze hebben onder andere een fietstocht getrotseerd door wind en regen om geld in te zamelen voor Racen tegen Kanker.
De coureur die de meeste donaties heeft binnengehaald is motorcoureur Bach Lamboo. Na een indrukwekkend persoonlijk verhaal waarin Bach toelicht wat zijn motivatie is om geld in te zamelen krijgt hij een prachtige Wisselbeker uitgereikt.
De teller van de donaties staat inmiddels op ruim € 60.000 en dat is € 3.000 meer dan vorig jaar. Het geld wat we in 2011 hebben ontvangen aan donaties wordt gebruikt om in oktober met  44 gezinnen op reis te gaan naar Duitsland.
Aan het slot van de pauze worden we onder politiebegeleiding naar de pitstraat gedirigeerd waar de hondengeleiders van de politie Friesland, Drenth en Groningen een demonstratie geven met de politiehonden. De honden deinzen nergens voor terug, ze trotseren pistoolschoten, stokken etc. en pakken elke boef in de kraag. Respect voor de honden!
            
Na de pauze is het circuit droog en mogen de motoren de pitbox uit. Motorkleding aan, helm op en achterop stappen bij een van de vele coureurs die op de motoren van BMW rijden. Onder de coureurs zijn veel bekende namen zoals Bach Lamboo, ONK rijders Marcel van Nieuwenhuizen, Albert van Winkoop, Kevin van Leuven, Gulsje Alp, Rob Hartog, IDM rijders Ghisbert van Ginhoven, Garet Jones, Troy Herfoss, Coen Zeelen, Niels Prins, ex-GP rijder Hugo van den Berg en MCK-rijders Remco, Robin en Jeroen Kulderij.
Tijdens het middagprogramma hebben we verder nog een indrukwekkend optreden van de Koninklijke Militaire Kapel Johan Willem Friso. Ze spelen diverse nummers van diverse pluimage.
De geslaagde dag wordt om kwart over 4 officieel afgesloten. De gezinnen keren huiswaarts met twee overvolle goody-bags vol leuke give aways  en een verse vlaai geschonken door  de sponsoren en supporters van de Circuitdag. Daarna steken de vrijwilligers nog massaal de handen uit de mouwen om alles op te ruimen. Tenten worden afgebroken, dranghekken terug gezet, pitboxen uitgeruimd, trailers afgebouwd etc etc. De meeste vrijwilligers zijn om 18.00 uur klaar. Er zijn echter 2 personen die we even speciaal in het zonnetjes willen zetten, Hein Batenburg en zijn vader. Als wij ’s avonds na het eten om half 9 vanuit Assen naar huis rijden komen we op de snelweg eerst Hein tegen die met de truck vanuit Meppel komt en op weg is naar Assen om de volgende lading op te halen. Vervolgens halen we Hein zijn vader in die op weg is naar Veenendaal met de Frietkar. Voor deze twee mensen is het werk pas tegen middernacht klaar. En dan te bedenken dat ze de vorige dag al om 6.00 zijn begonnen. Petje af voor Hein en zijn vader.
Lachende gezichten, trotse ouders en grootouders en vooral het vergeten van de ellende waarin deze gezinnen zich momenteel bevinden. Ze zijn de belangrijkste race aan het rijden en dat is die tegen kanker. Wij gaan door in onze race tegen kanker en hopen dat jullie allemaal deze strijd zullen winnen om zo over een tijdje op het podium te kunnen staan en te kunnen roepen: ik heb geen kanker meer !

Wij hebben een prachtige dag gehad en gaan uiteraard binnenkort al weer beginnen aan de voorbereiding van de 9e editie. Wij moeten heel veel mensen en bedrijven bedanken, maar speciaal wil ik even noemen: TT-circuit Assen, BMW Nederland, Well Services Group, Sysqa, Dobla, Skippy-Rent Barneveld, Defensie en Eurol. Iedereen heel erg bedankt voor jullie bijdrage en we hopen natuurlijk dat we volgend jaar weer op jullie steun kunnen rekenen.